Jump to content

A rosszul megválasztott illatosító szorongást kelthet

2014. 06. 17. 11:09

Előfordult már Önnel valaha, hogy besétált egy tágas, kellemesen minimalista módon berendezett üzletbe, és szorongást, klausztrofóbiát, bezártságot érzett? Talán mindezért a bolt illata volt a felelős.

A Concordia egyetem által végzett felmérés arra a felfedezésre jutott, hogy az üzletek által használt parfümök növelhetik a vásárlók szorongását. Ennek tudatában sokkal jobban oda kell figyelniük, milyen típusú parfümillat lengi be az üzlethelységeket, mert könnyen előfordulhat, hogy a kellemesnek szánt környezet éppen az ellenkező hatást váltja ki a betévedő vásárlónál.

-A kereskedőknek jól meg kell fontolni, hogyan párosítják össze az illatosítókat az üzlet belső elrendezésével annak érdekében, hogy csökkentésék a vásárlók szorongását és javítsák, kellemesebbé tegyék számukra a vásárlás élményét. –állítja a kutatás egyik vezetője, Bianca Grohmann.

Grohmann, aki marketinget oktat a John Molson Üzleti Főiskolán, ebben a friss kísérletben társaival együtt azt vizsgálta, hogyan befolyásolják az illatok a szorongásunkat és idegességünket tömegekkel zsúfolt, illetve nyitott terekben. A kísérletek során az alanyokat szűk, tömött, illetve tágas, szinte üres üzlethelységekbe kísérték, ahol aztán három különféle illatosítót teszteltek rajtuk.

Az első kísérleti csoportnál olyan illatot használtak, aminek hátsó jelentése zárt helyekhez kötődik, mint például a vajas popcorn illata, vagy a kandallóban égő fahasábé. A második csoportnál használt parfüm viszont épp ellenkezőleg, a nyitott térrel volt asszociálható, mint például a tenger illata. A harmadik, kontroll csoportnál egyáltalán nem használtak semmiféle illatosítót.

A kísérletben résztvevő alanyokat ezután megkérték, hogy vásárolgassanak, miközben a szorongási szintjüket vizsgálták.

A túlzsúfolt üzletekben a vásárlók azt állították, kevésbé szorongtak, ha a nyílt térrel kapcsolatos illatot érezhettek, és akkor voltak a legnyomottabb hangulatban, ha ennek az ellenkezője, a zárt terek illatai úsztak a levegőben.

A tágas belső terekben viszont éppen ennek a fordítottját érezték, sokkal jobban érezték magukat, ha a kongó, üres tereket valami belső, meghittebb illat ellensúlyozta.

Az összes kísérleti alany akkor érezte magát a legidegesebbnek vásárlás közben, ha a tágas üzlethelység illata a tágas, nyílt terekhez volt köthető.

A kutatás eredményeit összefoglalva Grohmann azt javasolja a kereskedőknek, hogy szűk, zsúfoltabb üzlethelységekben használjanak olyan illatosítót, melyet tágas terekkel asszociálunk, minimalista stílusú boltokban pedig ennek épp ellenkezőjét. 

(Kép: retaildesignblog.net)