Jump to content

A netes keresés hatékonyságának növelése

2017. 02. 09. 19:00

Hallottál egy szóról, egy fogalomról, egy kifejezésről, amely felkeltette az érdeklődésedet, mert nem is tudod a jelentését, vagy csak sejtésed van róla. Ha többet akarsz tudni, akkor keresni kezdesz. A kérdés hol és hogyan?

Amikor keresünk valamit, akkor azt megtehetjük a hagyományos módon, vagyis lexikonok segítségével. A kifejezéseket betűrendben, több kötetben tartalmazó kifejezések minden információt tartalmaznak, amelyre szükségünk lehet. Korábban presztízsértékű volt, ha egy családnak teljes lexikonsorozata állt a polcon. Ma már inkább a könyvtárakban találhatók meg leginkább, és a keresést sem feltétlenül a nyomtatott lexikonokban kezdjük, hanem az interneten.

Nagyon egyszerű az interneten keresgélni, hiszen előhívjuk a böngészőnkben a jó öreg Google-t, és már csak annyi a teendőnk, hogy beírjuk a keresett kifejezést és az Enter gombbal elindítjuk a keresést. Még az is könnyen boldogul ebben a rendszerben, aki nem rendelkezik túlzott webes ismerettel. A keresések legtöbbje a Google-ben zajlik.

Habár könnyű keresni az interneten, de azt lehet még hatékonyabban is tenni. Hogy gyorsabbá váljon a keresés, a tartalomra kell koncentrálni, vagyis arra, amit keresni akarunk. A keresősávba beírt kifejezés keresésekor az elsők a legrelevánsabbak. Az első 5-10 találat az, ami valószínűleg választ adhat kérdéseinkre. Ha megtaláltuk, amit szerettünk volna, akkor örülünk, ha nem, akkor tovább szűkítjük a kört. A lehető legpontosabb kereső kifejezést kell használni, így a találatok is egyre közelebb visznek a megoldáshoz. Olyan egyszerűnek tűnik, és tényleg az is, de van, amit ennek ellenére sem találunk meg. A megfigyelések szerint, ha az első találati lista oldalon nem találjuk meg a keresett kifejezést, tartalmat, akkor fel is adjuk a küzdelmet, vagy másik kifejezéssel igyekszünk a megoldáshoz közelebb kerülni.

Ha egy összetett kifejezést keresel, ami több szót is tartalmaz, akkor írd be a keresésbe az "és"-t, így mindegyik szóra rákeres. A "vagy"-gyal pedig a hasonló tartalmú szavakra is rákeres. Az angol "or" és "and" szavak beírásával is lehet szűkíteni a keresés eredményét.

Milyen idegesítő, amikor egyszerűen nem jut eszünkbe egy szó, de azt tudjuk, hogy milyen betűvel kezdődik, vagy részleteiben van meg a fejünkben, csak egészben nem. Akkor érdemes használni a *-ot. Írj a Google keresősávba a szóból annyit, ami rémlik, írd be mögé a *-ot. Elképzelhető, hogy a keresés félre is siklik, egészen más eredményeket is kaphatsz, de hátha közte van az általad keresett szó is.

Ha a kifejezés, amit keresünk, annak írásmódja vagy jelentése hasonlít egy másik szóéhoz, akkor azt egy kötőjel segítségével kizárhatod a keresésből. Ha mondjuk a jaguárra, mint állatra vagy kíváncsi, akkor a kizárni kívánt szó elé tedd a kötőjelet így: jaguár -autó. Vagyis az autó márkát nem fogja találatként kiadni.

Ha hallottál vagy olvastál valami számodra érdekesről, de arról több ismeretet szeretnél megtudni az egyik általad kedvelt oldalról, akkor a "related:" mögé beírhatod az oldal címét és mehet a szűkített keresés.

Ha valamihez útmutatót, leírást, kidolgozott projektet szeretnél keresni, akkor a kereső kifejezés mögé írd meg a keresett fájl kiterjesztését. Kereshetsz word dokumentumot .doc kiterjesztéssel, vagy .pdf formátumot, vagy pedig .ppt prezentációkat is.

Az idő kincs, ezért lényeges, hogy a keresés minél gyorsabb és eredményesebb legyen.

(Forrás: marmalade.hu | smallbiztechnology.com, androidauthority.net, bestanimations.com/kéepk)