Jump to content

Zsebpénz, de mennyi az annyi?

2015. 11. 12. 12:00

Az óvodáskorú gyermekek életében még nincs szerepe a zsebpénznek. Tudják, hogy pénzért lehet vásárolni, vannak szegények és gazdagok, de a pénzfogalom ebben a korban még elkerüli a gyermekeket. Előbb vagy utóbb mégis szembesülnek a szülők azzal, hogy a gyermek pénzt kér.

Nehezen enged a szülő a nyomásnak, sokan idegenkednek, hogy pénzt adjanak gyermeküknek, hiszen reggelizett otthon, ebédelni a menzán fog. Az alsós gyerekek ráadásul tízórait és uzsonnát is kapnak az ebéd mellé. Logikus is az az elv, hogy akkor miért kellene a gyermeknek pénz? Ám ha van egy ilyen elmélet, akkor biztos létezik másik érvelés is. Vannak olyan szülők, akik anyagilag meg is tehetik, éppen ezért bőven ellátják gyermeküket pénzzel. A pénzhez való viszony attól függ, hogy a szülőktől milyen ingereket, milyen neveltetést kap, otthon mit lát a gyermek. Sok szülő azért nem ad gyermekének pénzt, zsebpénzt, mert azt feltételezik, hogy kontroll nélküli vásárlásba torkollana. Ha kapnak a gyerekek zsebpénzt havonta, bizonyos időközönként, netán valamilyen ünnepi alkalom miatt, inkább külön helyen gyűjtik a szülők a pénzét, hogy majd később egy áhított, nagyobb összegű termékbe fektesse be.

A szülők nevelése minden területen nagyon fontos. A pénzhez és a vásárláshoz viszony is ebből ered. Nem kell mumusként kezelni a pénzt, ugyanis számos hasznos területen jó hatással lehet a gyermekre akkor, ha jól tudja használni. Sok szülő már abban meginog, hogy mikor is jön el az ideje annak, hogy gyermekének pénzt adjon. Egyértelműen akkortól lehet a zsebpénzben gondolkodni, ha a gyermeknek kialakult már némi számfogalma. Ez a része talán meg is oldódott, viszont az már bonyolultabb kérdés, hogy mennyit adjon? Kisebb, alsó tagozatos gyermekeknél minél kisebb összeget célszerű adni, viszont azt heti rendszerességgel. Azért kell pici pénzben gondolkodni, hogy korlátozva legyen a gyermek vásárlási lehetősége. Ám a hetente történő pénzellátás megismerteti a gyermeket azzal, hogy a 200-500 forint mennyit ér, mit tud vásárolni az iskola büféjében, boltban. Nem érdemes több pénzt adni, mert a jóhoz, a sokhoz hamar hozzá lehet szokni, és lehet, hogy nem mindig tudja a szülő ezt a léptéket tartani, ezt az összeget biztosítani.

Van néhány alapszabály, amelyet szülőként érdemes betartani. Ha bevezetjük a zsebpénzt, akkor minden megkötés nélkül járjon, ne kelljen kiérdemelni. Se zsarolni nem szabad, se büntetésként megvonni nem célszerű. Ám a zsebpénz nem is jutalom. Ha bármilyen segítségért, vagy jó jegyért pénzt kap, később ne lepődjünk meg, ha csak fizetség árán óhajt bármibe besegíteni, bármit megtenni. A zsebpénz, amit rendszeresen kap, nem ugyanaz, mint amit valamilyen alkalomra kap. Az az összeg, amit tízóraira kap, egyáltalán nem a zsebpénz része, ezt se kutyuld. Habár nagyon nehéz szülőként betartani, de ne szabd meg gyermekednek, hogy mit vásárolhasson zsebpénzén. A rossz döntés is döntés, amiből tanulságot és következtetést vonhat le. Ez is nevelő célzatú, hadd hibázzon. Ezáltal tanulja meg, hogyan kezelje a pénzt. Így tanulja meg, hogyan kell beosztani, hogyan kell tervezni, előre látni.

(Kép forrása: supersavvyme.co.uk)