Jump to content

Reménytelenségből a csodák birodalmáig – a konduktív pedagógia módszere

2017. 11. 26. 14:00

A konduktív pedagógia ott is élhetőbb életet hozhat, ahol a hagyományos értelemben vett orvoslás már nem segít. A módszer lényege a rávezetés, vagyis az, hogy bár az idegrendszer károsodása nem gyógyítható, az emiatt kialakult mozgás-, értelmi- és beszédzavarok az ép területek bevonásával mérsékelhetők. Milyen gyermekek fejleszthetők a módszerrel? Elérhető-e vidéken az ellátás?

 

„A konduktív feladatok során mindig ugyanazokat a feladatokat csináltatjuk a gyermekekkel, amelynek célja, hogy előbb-utóbb rögzüljön az adott tevékenység” – mondta a Kerek Világ Alapítvány konduktora. 

A feladatok végrehajtása során elsajátított tudást a mindennapi életben is használják a gyermekek, az alapítvány konduktora példaként említette az önkiszolgálási tevékenységet; a manipuláció-fejlesztő órán tanultakat – a fogást és az elengedést – az evőeszköz-használatnál, az öltözésnél és a vetkőzésnél alkalmazzák a gyermekek.

A Semmelweis Egyetem Pető András Karának fejlesztési tevékenysége

A kar sajátossága, hogy korábbi működését a Semmelweis Egyetemhez csatlakozása után is megtartva, továbbra is nemcsak képző, hanem ellátó hely is. Ennek működtetése az integrációt követően a karhoz került, Konduktív Pedagógiai Központ néven. Ezekben az intézményegységekben biztosítják a központi idegrendszer sérüléséből eredő, dominánsan mozgássérült gyermekek és felnőttek fejlesztését, a konduktív pedagógiai módszerével. 

Az agysérülést tanulási zavarként kezeli a módszer 

A Pető András professzor által kidolgozott konduktív nevelés kiindulópontja a sérülés megközelítése, az agysérülést nem biológiai akadályként kezeli, hanem mint egy tanulási zavart – fogalmazott Dr. Zsebe Andrea, a Semmelweis Egyetem Pető András Karának megbízott dékánja. Ebből következik, hogy a konduktív pedagógiai fejlesztés során nem lokális problémákról beszélünk, hanem egy komplex, holisztikus szemléletű pedagógiai megközelítés szükséges – tette hozzá. Elmondta: ennek nagyon fontos szerepe van a konduktív nevelésben, hiszen a módszer alkalmas minden olyan, alapvető kommunikációra és együttműködésre képes gyermek és felnőtt fejlesztésére, akinél a vezető tünet a mozgás sérülése.

Nem szükséges beutaló 

A gyermekeket a szakszolgálaton fogadják, már néhány hónapos kortól is. A szűrővizsgálatok nemcsak a Pető Intézetben, hanem a védőnői szolgálaton belül Budapest minden kerületében elérhető a konduktív szűrés. Beutaló nem szükséges, a kihelyezett konduktív pedagógiai prevenciós tanácsadás során a gyerekeket hozzánk irányítják – mondta Gruber Mónika, a Pedagógiai Szakszolgálat Intézményegység vezetője. Neurológiai vizsgálat 18 hónapos kor után szükséges, akkor már a neurológus el tudja dönteni azt, hogy a gyermek sérült lesz vagy sem – tette hozzá. Gruber Mónika felhívta a figyelmet: a koraszülött kisbabák eleve veszélyeztetettek, ezért javasolják az édesanyáknak, hogy keressék őket.

Utazó konduktori szolgálat 

A fővárostól távolabb élő gyermekek ellátására jelentős erőkkel kezdték el az utazó konduktori szolgálat bővítését – mondta Dr. Zsebe Andrea. A kar által működtetett iskolában 1-8. osztályon alapfokú oktatás folyik. Itt bejáró és bentlakó csoportok vannak, a családok választása, igénye szerint. Az iskolában az elmúlt években a tehetséggondozás kiemelt szerepet kapott, elnyerte a „Tehetség pont” címet.

 

(Forrás: marmalade.hu;hirado.hu | Kép: pixabay.com)