Jump to content

Mutass rá a jóra!

2016. 09. 25. 17:00

Emlékszel a saját füzeteidre, amelyek még alsóbb iskolás korodból származtak? Arra is emlékszel, hogy mennyi piros bekarikázás és aláhúzás volt benne, amely azt jelölte, hogy mit és hol rontottál? Így történt ez mindenkivel, még most is, de otthon történhet másképp.

Akinek iskolás gyermeke van, az már érintett ebben, és saját gyermeke füzetén látja, hogy miből kell még ráerősíteni. A pedagógusok piros jelzéssel húzzák alá a gyermekek füzeteiben a hibákat, majd sorokon át ismételtetik azt, amely még nem megy jól a gyermeknek.

Lehet, hogy az éppen az írást tanuló kicsi gyermekek betűvetése nem megfelelő, nem szabályosan formázzák, kerekítik, vagy a szavak helyesírása nem megfelelő, amelyet sokszor ismételni kell, hogy a helyes forma berögzüljön. Így csináljuk már rég, és intő jelként vesszük tudomásul, hogy bizony a piros tollal való javítás az nem jó. Ez azonban csak a negatívumot erősíti meg bennünk, gyermekeinkben pláne.

A fóbiák már gyermekkorban gyökeret vernek az emberben. A piros tollal történő hibák aláhúzása, bekarikázása is egyfajta megerősítés, hogy mit nem csinál jól a gyermek. Ha azonban ilyen ereje van a negatívnak, a piros tollnak, akkor elméletileg lehet olyan hatékony a zöld szín is.

Egy édesanya arról osztotta meg gondolatait, amelyet gyermekénél tapasztalt. A piros toll hatása kerekedett felül, ám ezt nem hagyta. Gyakorolni kezdtek gyermekével otthon, mint ahogy az iskolában is szoktak. Betűket írt meg előre, majd a gyermeknek azt a formát kellett lemásolnia. Ekkor jött a zöld erő. Ugyanis nem a hibákat karikázta be, hanem azokat, amelyek a lehető legjobban sikerültek és legjobban hasonlítottak az adott betűre, az adott formára. Természetesen zöld színt alkalmazott az édesanya, és egyáltalán nem a hibákat emelte ki, hanem a jót. Arra helyezte a hangsúlyt, ami a legjobb, a helyes. Természetesen meg kell látni a hibákat is, szükség van arra, hogy legyen realitásunk, és ezt a gyermekekben is ki kell alakítani, de a módszer lényege, hogy ne lenyomjuk gyermekeinket, a motivációjukat és az önértékelésüket. Lássuk meg bennük a jót és a munkájukban is.

Ez egy olyan módszer, amit nem fognak az iskolában alkalmazni, de otthon, gyermekünkkel való gyakorlás során használható.

(Forrás: freinetnk.blogspot.com, theguardian.com/képek)