Jump to content

Öt dolog a gyerekdivatról

2016. 09. 08. 09:44

Több szempontból is érdekes dolog a gyerekdivat, elsősorban az érdekes benne, hogy egyáltalán van. Hiszen a gyerekek gyorsan nőnek, pillanatok alatt kinövik a ruháikat, vagy rosszabb esetben egy-két felvétel után szakad a holmi, esetleg kimoshatatlan foltok keletkeznek. Így aztán az ember azt gondolná, hogy a gyerekek esetében a divatnak nem olyan nagy a jelentősége. Pedig nagyon nem így van, a gyerekdivatnak ugyanúgy megvannak a maga trendjei, mint a felnőttek esetében. Ebben szeretnénk ma segíteni eligazodni kicsit, az egyszerűség kedvéért öt pontban összefoglalva az általunk legfontosabbnak, vagy legérdekesebbnek tartottakat.

1. Divattrendek

Kezdjük azzal, hogy a gyermekruházatban is kijön évente két kollekció (őszi-téli és tavaszi-nyári), mint a felnőtteknél. Ha pedig kollekciók vannak, akkor vannak trendek is – idén ősszel-télen például a színek közül a szürke, a sötétkék és a barnás árnyalat hódít.

A sötétebb színek ellenére persze a gyártók mindig figyelnek arra, hogy megjelenjen a klasszikus színvilág is, ami sok kisgyerekes szülő számára fontos. Szóval némi túlzással nem jelenhet meg kollekció a lányoknál pasztellrózsaszín, krémszín nélkül, a fiúknál pedig hagyományosan a (sötét)kék hódít, ha pedig nagyon elegánsan szeretnénk öltöztetni a gyereket, akkor jöhet a sötétkék-fehér-piros kombinációja.

Az újszülöttek esetében a nagyon klasszikus felfogás még mindig uralkodó, a pasztellrózsaszín és a világoskék uralmát csak a köztes megoldásnak számító bézs töri meg esetleg.

Ugyanakkor megfigyelhető, hogy egyre többen próbálnak szakítani ezzel a gondolkodással, és ehhez a gyártók is igazodnak. A fiúknál így jelent meg a mustársárga, a piros, a zöld különböző árnyalatai, vagy szezontól függően a citromsárga szín – mondta a Gazdagisztánnak Bódis Boglárka ruhatervező, aki egyben a Hegyvidék Bevásárlóközpontban működő Lovely You Kids Fashion társtulajdonosa.

Ami az anyagokat illeti, a legújabb divatot a velúr bőrhatású anyagok jelentik, de rendkívül népszerűek a nyomott minták, és a textíliára applikált kiegészítők is, amelyek nem is feltétlenül kell, hogy valamit ábrázoljanak, lehet szó simán gyöngyről, vagy flitterről.

2. Stílusok

A gyerekruhák esetében alapvetően mediterrán országok stílusát és angol stílust lehet megkülönböztetni, az előbbi esetében például az ünnepi hangulatú, elegáns kislányruhák gyakori viselésének nagy hagyománya van, míg a fiúruháknál a „college boy”-stílus a jellemző. Érdekesség, hogy utóbbi megjelenik a spanyol vagy az olasz márkáknál is.

A kisfiúknál tehát az elegánsabb irányvonal menő, de emellett a vagány, sportos és kényelmes darabok is nagyon népszerűek. A kislányok öltözködésében jóval szélesebb a paletta. Itt is megjelennek a szép, alkalmi ruhák is, de a hétköznapi viselet esetében még nagyobb a választék, mint a fiúknál – hangsúlyozza Bódis Boglárka.

Tervezőként a maga részéről szívesen hangolja össze mind anyaghasználatban, mind stílusban a felnőtt és a gyerekkollekciót, így a mama és a kislány „össze tudnak egymással öltözni”.

3. Mitől jó a gyerekruha?

A kérdésre nyilván számtalan válasz létezik ízléstől, beállítottságtól és pénztárcától függően. Vannak ugyanakkor olyan dolgok, amelyek nem feltétlenül az anyagiakon múlnak.

„Amikor a beszerzés zajlik nálunk, szakmai szemmel tekintek a ruhákra. Kifordítom a ruhadarabot, és megnézem, hogy belül is rendben van-e, azaz a minőség elsőrendű számunkra.  Nagyon fontos, hogy egy ruha miként van megvarrva” – mondja Bódis Boglárka.

A gyermekruha-márkáknál is sokszor használnak műszálas alapanyagokat, amitől sok szülő ódzkodik. Sok gyártó tesz viszont belülre pamutbélést, hogy a gyerek bőrével közvetlenül érintkező felület természetes anyag legyen, ami nem rossz megoldás.

A gyerekruha nyilván akkor jó, ha intenzív használat, többszöri felvétel és mosás után is megtartja a formáját, nem nyúlik ki (vagy éppen megy össze). Nagyon fontos, hogy a kezelési útmutató szerint bánjunk vele. Ugyan sok szülő kivágja a bevarrt cédulát, mert gyereket zavarja, ám ennek nem kellene azt is jelentenie, hogy előtte nem nézzük meg, milyen kezelést javasol a gyártó.

Egyébként nagyon sok az innováció a gyerekruházat terén is, egyre gyakrabban jelennek meg a felnőtt ruhákhoz hasonló alapanyagok. Újabban sok az elasztikus anyag, műbőr, technikai alapanyagok, ugyanakkor akad olyan gyártó, aki a hagyományos finom anyagminőségeik híveként kasmírból vagy selyemből készít babaruhát. Elmondható tehát, hogy egy bizonyos kategóriában már nagyon figyelnek a részletekre, és az eldolgozásokra.

4. Kik vásárolnak és hogyan?

Érdemes egy pár szó erejéig kitérni a vásárlótípusokra is. Az édesanyák a legtudatosabbak, ők általában ruhatárat építenek, nekik a hasznos darabok legalább annyira fontosak, mint az alkalmi ruhák, de azért néha őket is elkapja a hév, és megvesznek valamit csak azért, mert megtetszik.

A nagymamák előszeretettel vásárolnak, de előtte kikérik az édesanya véleményét, főleg, ha hasznos ajándékot vennének, de jellemző körükben az impulzusvásárlás is, ha csak szeretnék meglepni az unokájukat.

A boltba betévedő apukák általában segítségre szorulnak, szerencsére kikérik a szakmai véleményt, egyrészt a méret tekintetében, másrészt sokszor a választásban is. A méret lényeges kérdés, még akkor is érdemes hallgatni az eladóra, ha nagyon határozott elképzelésekkel indulunk útnak, ugyanis a különböző gyártók méretezése eltérő lehet.

5. Tudatos vásárlók

Egyre többen vannak azok, akiknek fontos, hogy organikus, bőrbarát, kemikáliamentes terméket vásároljanak. Ezek általában festetlen pamutból készülnek és már színükben és az anyag minőségében is jelzik, hogy más kategóriáról van szó.

Az ilyen ruhákat jellemzően olyan szülők vásárolják, akik gyermekének érzékeny a bőre, vagy egyszerűen csak környezet- és bőrbarát terméket szeretnének vásárolni.

A legnagyobb az igény a kisbabás szülők esetében, ami érthető, hiszen az újszülötteknek és az egészen kicsiknek kifejezetten érzékeny a bőre. A nagyobb gyerekeknél akkor vásárolnak organikus terméket a szülők, ha ezt kifejezetten fontosnak tartják, vagy egyszerűen megtetszik nekik.

Mivel az organikus termék általában többe kerül, mint a többi, Magyarországon ez még kevésbé elterjedt, a nemzetközi trendek viszont azt mutatják, hogy egyre fontosabb szempont lesz.

Ami a trendkövetést illeti, ez elsősorban a külföldi gyártókon múlik, akik persze naprakészek, azaz innentől kezdve csak az adott üzleten múlik, hogy mennyire nyitott, milyen beszállítót választ.

(Forrás: hegyvidekkozpont.hu)