Jump to content

Megvan a maga színe

2017. 09. 05. 17:00

Döntést hozni sokszor nem egyszerű. Ha kevésből lehet választani, akkor talán még mindig könnyebb, mintha sok közül kellene kiválasztani egyet. Márpedig a hangsúly azon van, hogy jól válasszunk, a legjobban.

Dönteni tehát olyakor nehéz, főleg, ha nagy a tétje. Mondjuk, ha valamilyen befektetésen törjük a fejünket, akkor számba veszünk több lehetőséget. Számba vesszük mindegyik előnyét, hátrányát, kutakodunk az interneten, kérdezősködünk, barátoktól, családtagoktól, szakembertől kérünk információkat és segítséget, remélve, hogy azok megkönnyítik döntésünket. Vagy épp elbizonytalanítanak. Egy-egy ajánlat számbavételekor találkozhatunk hirdetéssel, szimbólumokkal, feliratokkal, színekkel, amelyek hatnak ránk. Tisztában sem vagyunk azzal, de mind befolyással bír ránk.

Sokan szeretik a piros színt, mert az olyan élénk, figyelemfelkeltő, tüzes. Való igaz, hogy figyelemfelkeltő, akár ruhában, akár táblán, jelzőlámpán villan fel a piros. Csakhogy a mi kultúránkban a piroshoz a tilos fogalma is társul. A vörösen izzó tűz veszélyes volt az emberiség számára mindig. Nagy kincsünk, nagy találmányunk, ami egyben számos veszélyt rejtegetett magában. Az evolúciós tanulás mellé azonban társul a társadalmi tanulás is, így már a pici gyermekeknek is megtanítjuk, hogy a piros, az tilos. A piros-tilos hatás azonban nemcsak a jelzőlámpánál érvényesül, hanem akár más döntéseinkben is. Ha valami pirossal van kiemelve, azt érzékeljük, hogy figyelemfelkeltés céljából tették, azért hogy kitűnjön a többi közül, csakhogy agyunkban azonnal beindul az asszociációs folyamat. A piros ilyen esetekben is baljós dolgokat sejtet a háttérben. A piros szín tehát növeli az ember azon érzékenységét, hogy jobban koncentráljon a kockázatokra. A vészkapcsoló mintha automatikusan bekapcsolódna bennünk, és megkezdődik a vacillálás. Ha a piros kiemelés nem lett volna, már lehet rég amellett döntöttünk volna.

Ha pénzügyekről van szó, még inkább elgondolkodunk, hogy mit tegyünk, hogy a pénzünk jó helyen legyen, gyarapodjon. Egy tanulmányban arról adtak számot, hogy a színek valóban befolyásolják az emberi döntéshozatalt. Egyes színek negatívan hatnak ránk, és pesszimistábbá tesznek a pénzügyi dolgokkal kapcsolatban, valamint a pénz jövőbeni értékének megítélésével. Ez azonban egyénenként is változik, de megfigyelhető, hogy kultúránként is vannak eltérések.

A mi kultúránkban a pirosnak vészjósló hatása van, míg a kínai kultúrában a piros színhez a szerencsét társítják. Az ő szemszögükből a piros kiemelés optimizmust kelt. A mi esetünkben a piros nemcsak a döntést befolyásolja, de a döntés sebességét is, ugyanis lecsökkenti azt. A fekete gyászos szín, mégis azt figyelték meg kísérletek során, hogy a fekete és piros kiemelés közül inkább a feketét választották sokan. A fekete szín optimizmusra, a pénz értékének növekedését sejttette az emberekben, míg a piros mellett kevesebben voksoltak, azzal óvatosabban bántak.

Amikor döntést kell hoznunk, akkor érdemes figyelembe venni a pszichológiai hatásokat is, és a belső sugallatok mellett a számszerű adatokat is figyelembe kell venni, pláne akkor, ha pénzügyi befektetésről van szó. 

(Forrás: marmalade.hu | helpingwritersbecomeauthors.com, cals.ncsu.edu, refinancegold.com/képek)