Jump to content

Gyermekeink iskolai vezetői az osztályfőnökök

2017. 10. 11. 19:00

Nincs mese, az iskola kötelező. A kisebb és nagyobb gyerekek „munkahelye”, szó szerint sokszor kemény munka zajlik a tantermek falai között. Akinek iskolás gyermeke van, jól ismert tény, hogy mennyire fontos a tanárok szerepe, főleg az osztályfőnöké.

Az iskolai osztályok gyámjai az osztályfőnökök. Nem csak bizonyos tantárgyakat tanító pedagógusok, hanem egy csapat gyermek vezetői, iskolai pótszülők. Szülőként egyáltalán nem mindegy, hogy kinek a kezei közé engedjük gyermekünket. Pláne akkor nem, ha nagyobb csemeténk esetében azt tapasztaltuk, hogy az osztályfőnök nem maradéktalanul végezte munkáját. Gondoljunk bele abba is, hogy nagyon nehéz szerepkör ez egy tanárnak. Egy személyben kell megtestesítenie a jó osztályfőnököt minden szülő, az osztályába járó gyerekek és a vezetőik szemében is. Az intézmény, a vezetés azt várja el az osztályt összefogó tanártól, hogy közvetítse és betartassa a szárnyai alá tartozók számára az iskolai normákat és értékeket. Végezzen el minden olyan feladatot, amely a gyerekekkel kapcsolatos, adminisztráljon. A többi kolléga felkeresheti egy-egy osztályába járó tanuló esetében jó vagy rossz dolog miatt, de a munkatársakra is figyelemmel kell lennie. A szülők az osztályfőnökre bízzák gyermekeiket akkor, amikor az iskola falain belülre engedik őket. Bíznak a tanár tudásában, figyelmében, és gyakran követelnek információkat arról, hogy mi zajlik gyermekükkel az iskolában, az osztályon belül. Azt is elvárják a szülők az osztályfőnöktől, hogy olyan értékeket képviseljen és adjon át a gyerekeknek, amelyek megerősítik és felkészítik további életükre. Na, és persze ott vannak a gyerekek, akik jó esetben úgy tekintenek rá, mint vezetőjükre. Elvárják, hogy bizonyos dolgoknak az osztályfőnök járjon utána. Igénylik azt is, hogy az az egy ember a sok tanár közül igazán figyeljen rájuk. Tudja azt, hogy mi zajlik bennük és körülöttük. Egyszóval sokféle elvárással szembesül nap, mint nap az a tanár, akit egy osztály élére emelnek.

Ez így lenne szép és így is lenne jó, ám ha ezt mind tudná teljesíteni egy személyben, ráadásul minden nap, akkor egy szuperhősről beszélnénk. Ha egy osztályfőnök minden elvásárnak meg szeretne felelni, akkor valami rovására mehet, hiszen sok más feladattal, határidővel kell megküzdenie. Nagyon fontos, hogy munkáját szakszerűen végezze, ez kétségtelen. Azonban elhanyagolhatatlan annak ténye, hogy ebben a szerepkörben jól kell magát ahhoz éreznie osztályfőnökként, hogy azonosulni tudjon helyzetekkel. Természetesen, ahogy minden munkának megvannak a maga fázisai, valamint vannak olyan aspektusai, amelyeket kevésbé szeret az ember, így az osztályfőnöki munka agyréme az adminisztráció.

Osztályfőnöknek lenne nagy szerep egy intézményen belül. Egyik részről elismerés, amellyel a vezetőség kitüntet egy-egy kollégát, másfelől pedig nagy teher. Egyszerre kell személyesnek és szakszerűnek is lenni.

Az osztályok, és az ott tanuló diákok sorsa dőlhet el attól, hogy milyen osztályfőnök kerül az élére. A legjobb lenne persze, ha maga a tanár dönthetné el, hogy mikor vállal el egy osztályt, hiszen évekig kell összefognia a gyerektársaságot, és ez nagy felelősség. Lehet egy osztály nagyon vegyes összetételű, de azt kell belőlük kihozni, ami bennük van. Nem leányálom, sokszor lehet számítani konfliktusokra, lázadásokra.

(Forrás: marmalade.hu | calculatorti.com, webanywhere.co.uk, getreading.co.uk/képek)