Jump to content

Tanulni örömmel? Lehetséges!

2017. 03. 28. 17:00

Tanulni kell. Nemcsak azért, mert úgy szokás, hanem azért is, mert kötelező és a világban való jártasság könnyebb élettel kecsegtet. A gyerekek fő tevékenysége a tanulás, de ma már élethosszig tartó tanulásról beszélünk.

A szervezett oktatás minden gyermeket érint, amely már az óvodákban elkezdődik és jó darabig, fiatal felnőtt korukig el is tart ez a folyamat. Tanulni, oktatási intézménybe látogatni tehát kötelező. Azt azonban nem sokan gondoljuk végig, hogy az oktatás és a tanulás igazi lényege micsoda.

Mindig tanulunk, még akkor is, ha az nem az iskolai keretek között zajlik. Sokan csak úgy tekintenek a tanulásra, mint hasznos vagy haszontalan információk felhalmozása, elsajátítása, az oktatásra pedig úgy, mint ezeknek az információknak a valamilyen módon történő átadására. Az oktatás és a tanulás egymással kölcsönhatásban lévő tevékenységek. Mivel iskolába kötelező járni, és ha már ott vannak a gyerekek, akkor tanulni is kell, valamint a pedagógusok sem ülhetnek babérjaikon, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy azt örömmel teszik-e vagy sem.

Az oktatásnak az a szerepe, hogy a gyermek vagy akár a felnőtt is megtanulja látni a dolgok, a történések közötti kapcsolatokat, az összefüggéseket. Minél jobban megértjük, hogy mi zajlik körülöttünk és a világban, annál tudatosabban tudnunk reagálni. Elménk folyton dolgozik. Még akkor is, amikor elcsendesedünk. Ilyenkor mintha az ősi tudás lépne színre, ha hagyjuk ezt megjelenni. Bármennyire is sokat tud már a mai ember a bolygónkról, az életről, az élet kialakulásáról, bármennyire fejlődik a technika, ennek ellenére is csak töredékét ismerjük annak, hogy mitől és hogyan működünk, és hogyan működik a világ.

Mindenki tehetséges valamiben. Mindenben nem lehetünk, de az eszünk segítségével egyik másik szakmában, művészeti ágban jeleskedhetünk, ám ez csak egy mozzanata intelligenciánknak. Mit sem ér a magas intelligenciánk, ha azt nem tudjuk tudatosan felhasználni. Az elménk élessége egyáltalán nem érvényesül akkor, ha azt nem jól menedzseljük. Ehhez azonban rendelkeznünk kell önismerettel. Senki nem szereti bevallani magáról, hogy irigy, vagy mohó, esetleg agresszív. Csakhogy nem mindig a jó dolgaink irányítják életünket. Olykor ezek is a felszínre bukkanhatnak és úgy, hogy nem is ismertük magunkban ezeket.

Az oktatás lényege abban merül ki, hogy a diákok elsajátítsák mindazt, ami törvényileg elő van írva. Habár ma már egyre inkább felismerik az önismeret fontosságát, és ez így van jól, mert ez is egy eszköz ahhoz, hogy az ember megtalálja magát a világban. Ha képessé válunk az elcsendesedésére, a magunkba nézésre, a tudatosságra a helyes önismeret által, akkor lesz csak igazán kreatív bármilyen tanulás. Ha ezt képesek a tanulók és a tanárok is belevinni az oktatásba és a tanulásba, akkor maga a tanulás is sokkal hatékonyabbá és örömtelibbé válik.

(Forrás: marmalade.hu | surreydownsccc.com.au, skilledup.com, freepik.com/képek)