Jump to content

A női és férfi munkavállalók

2016. 10. 27. 17:00

A munkahelyünkön több kollégával kell közösen dolgoznunk napi szinten. Feltéve, hogy nem egy kisebb cég egyedüli irodai dolgozója vagy. Munkanapjainkon tehát nem csak a munkára kell koncentrálnunk, hanem sokszor a munkatársakra is.

Ahhoz, hogy a munka gördülékenyen haladjon, és még komfortosan is érezzük magunkat a munkaközegben szükséges hozzá a jó kommunikációs készség, az empátia, megfelelő indíttatás. Ez ma már alapkövetelmény nőktől és férfiaktól egyaránt, míg korábban ezek a tulajdonságok tipikusan női jellemvonások voltak. Érzékelhetően közelítettek egymáshoz a munkavállalásban a nők és a férfiak, de az, hogy a konfliktusok kialakulásában semmi sem változott. A két nem nemcsak külsőleg különbözik egymástól, de a kommunikációt is máshogyan kezelik. A nők számára a kommunikáció a kapcsolattartás és további kapcsolatok kialakításának eszköze, amíg a férfiak a kommunikációval megcsillanthatják tudásukat. Vagyis érzékelhető, hogy a nemek a beszédet sem egyformán használják fel.

Amikor a nők kommunikálnak valamilyen szakmai ügyben felettesükkel, kollégáikkal, akkor nehezen viselik, ha a tekintet nem az arcukra szegeződik, hanem máshová. A nők a másik szemkontaktusát keresik, ezzel is kifejezve azt, hogy egy szinten vannak egymással. Csakhogy a hölgyek lejjebb is tudnak adni a tekintélyükből, ha a helyzet és a másik személy úgy kívánja.

A férfiak fizikailag erősebbek, amihez hozzátartozik, hogy nem engedik megmutatni érzéseiket. Sokszor még családjuk közelében sem, nemhogy a munkahelyen. A férfi munkaerő akkor érzi magát nyeregben, hogyha valamit el tudnak magyarázni, ezért igyekszik is magánál tartani a szót. Ha egy női munkatárs sokat beszél, a férfi általában arra törekszik, hogy visszakapja dominanciáját, tehát újra ő beszélhessen.

Számos ötlettel állhatnak elő a kollégák egy projekttel kapcsolatosan, ám ezt a nők taktikusan kérdésekben elrejtve közlik ötletüket, míg a férfiak hajlamosabbak arra, hogy mástól lopott megoldással hozakodjanak elő. A hölgyek kevésbé figyelnek munkatársak hierarchiájára, pedig azzal ajánlatos szemkontaktust létesíteni, aki a döntéseket hozza.

Egyre több női vezető pozícióban dolgozó nő van, de nekik bizonyítaniuk kell rátermettségüket a nők és férfiak felé is.

A női és férfi munkaerő között különbség van, méghozzá, hogy a férfiak konkrétan fogalmaznak. Az a céljuk, hogy meghallgassák őket. Azért beszélnek, hogy közöljenek valamit. Ezzel szemben a hölgyek a beszéddel ápolják a kapcsolataikat. A férfiak számára a sikeres projekt azt jelzi, hogy ők fontosak. Még akkor is, ha egy egész csapat végzett jó munkát, a férfi hajlamos csak magát látni benne. A nők ezzel szemben még siker esetén is hajlamosabbak a bizonytalanságra. Amíg a férfiak számára fontosabbak a státusszimbólumnak számító céges autó, nagy iroda, kényelmes fotel, addig a nők sokkal inkább a divatban élik ki magukat.

(Forrás: marmalade.hu | slate.com, theguardian.com/képek)