Jump to content

Az oktatás változása

2016. 04. 12. 17:00

Magyarország oktatási rendszeréről a sokat hallani mostanában. Támadják, védik. Diákként vagy szülőként is érintettek lehetünk ebben az ügyben, amely kihat a jövőre is. Milyen az oktatás ma?

A felsőoktatás és a közoktatás két olyan terület volt, amelyeket külön kezeltek, ám az oktatás egységes rendszer. Ebbe bele kell tartoznia az óvodának, az általános iskolának, a gimnáziumnak és a felsőoktatási intézményeknek is. Az oktatás minden ország fejlődésének egyik alappillére.

Az oktatás kérdése ma igencsak élénken foglalkoztat szinte mindenit. Még aki nem jár most iskolába, napi szinten nem érintett az oktatás kérdéseiben, a hírekből mégis sűrűn hallhat a KLIK-ről. A Klebersberg Intézményfenntartó Központ – KLIK – egy hatalmas, százezer embernél is többet foglalkoztató cég, amely azért jött létre, mert az önkormányzati fenntartású iskolarendszert kénytelen volt átvenni, hiszen nagyon sok kis iskola küzdött anyagi nehézségekkel. Az állam finanszírozás jobban működő rendszer, ám az állam önkormányzatoknak finanszírozott összegből nem volt ismert, hogy mennyit költöttek közoktatási célokra. A KLIK milliárdnyi hitelt halmozott fel. Ezen kívül probléma volt a KLIK esetében az is, hogy túlságosan központosítva lett a döntés, az oktatási intézményektől legalábbis nagyon messze került és az irányítás kicsúszott több kézből is.

A központosítás, vagyis az oktatásban bekövetkezett nagy változás nem hoz azonnali eredményt, ám ennyi idő elteltével már mutatkoznia kellett volna kiugró eredményeknek. Ami nálunk megmutatta magát a KLIK óta, hogy az eddig kínlódó, számlákat kifizetni alig tudó kis intézmények finanszírozása stabilabb lett, azonban a társadalmi egyenlőtlenségek egyre tovább éleződtek.

Nem csak a központosítás okozta azt a zavart a rendszerbe, amely igazán most bukott a felszínre. A magyar oktatás problémája abból adódik, hogy a gyerekek fejébe őrült mennyiségű tudást kell a tanároknak a fejükbe verni rövid időn belül. A másik probléma, hogy a közpénzből csak nagyon keveset finanszíroz az állam, a többit a szülőnek kell fizetnie, ha tudja. A baj, hogy nagyon sokan hiába szeretnék gyermekeiket taníttatni, nincs rá keret. Jól érzékelhető, hogy a család anyagi helyzete miatt egy gyermek jövője megpecsételődik. Harmadik probléma pedig az, hogy a központi vezetés attól az intézménytől is átvette a stafétabotot, amelyik ezt egyáltalán nem akarta.

Az oktatásban bevezetett változások nem azonnal mutatják meg hatásaikat, hanem akár 10-15 év is szükséges ahhoz, hogy látható, érzékelhető legyen az, amit ma elkezdtek. Az oktatásban hozott változások beiktatásához nagy előrelátás, bölcsesség is szükséges.

(Forrás: yourstory.com, propaganda.news/képek)