Jump to content

Valóban többet tud egy igazi Stradivari hegedű?

2014. 04. 18. 15:13

Meg tudna egymástól különböztetni egy vadonatúj hegedűt egy 300 éves olasz stradivaritól? Nem? Ne aggódjon, ez még a legjobb hegedűművészeknek sem sikerült.

A legtöbb hegedűművész mindenek fölött állónak tekinti azokat a régi, minőségi hegedűket, melyeket maga Antonio Stradivari készített különleges 17. és 18. századi famegmunkálási technikákat használva. Ez az árán is meglátszik természetesen: az eddig legdrágábban eladott stradivari hegedű egy New Yorki árverésen egészen pontosan 3 és fél millió dollárba, azaz 722 millió forintba került.

Claudia Fritz és kollegái viszont arra voltak kiváncsiak, vajon tényleg ennyire különlegesek-e a világhírű hangszerek? Ezért profi zenészeknek megmutattak tíz új és tíz régi hegedűt, melyek közt akadt öt stradivari is. A muzsikusok letakart szemmel, egy elhomályosított 300 fős koncertteremben próbálhatták ki az egyes hangszereket másfél órán keresztül. Az új hegedűket előtte ’antikolták’, hogy semmiképp se lehessen csak a külsejük alapján megkülönböztetni őket.

Amikor a zenészeknek ki kellett választaniuk, hogy melyiket vinnék legszívesebben magukkal egy elképzelt turnéra, hatan egyértelműen az újak mellé tették le a voksukat. A hegedűk kora között nem tudtak különbséget tenni, az újakra azért esett a választásuk, mert úgy érezték, azon sokkal könnyebben tudnak játszani.

Fritz bíztatónak látja ezt az eredményt, mivel ebből az derül ki, a modern hegedűkészítők is mesterien értik a dolgukat. És így az ifjú tehetségek is jobban be tudják mutatni képességeiket, hiszen nem az számít, min, hanem hogy hogyan játszanak.

Joseph Nagyváry, a Texasi Zeneművészeti Egyetem professzorát azonban nem győzték meg a kísérlet eredményei. Szerinte a játékosoknak hosszú hetes zenélésre van ahhoz szüksége, hogy alaposan fel tudják mérni egy hangszer képességeit. Emellett a fent említett próba nem vette figyelembe, hogy az egyes stradivarik hangszínükben gyakran eltérnek egymástól.

A tesztelésben résztvevő művésznő, Giora Schmidt nem osztja a professzor véleményét, és nem gondolja, hogy a kísérlet elfogult lett volna.

Fritz szerint a muzsikusokat zavarta, hogy nem látták a hegedűket a kísérlet végén, és maguk is meglepődtek, amikor kiderült, legtöbbjük az új hangszereket választotta.

(Forrás: New Scientist, kép: audiorecordingschool.com)