Jump to content

50 éves lett a mogyorókrém

2014. 05. 26. 15:43

Fél évszázaddal ezelőtt került forgalomba az első Nutella (bár akkor még más néven futott), azóta pedig hihetetlen nagy utat járt be. Csak a tavalyi évben összesen 365 millió kilogramm fogyott a mogyorós krémből a világ 160 országában.

A második világháború végén egy olasz cukrász, bizonyos Pietro Ferrero, olyan luxustermékről álmodott, amit szélesebb kör is megengedhet magának, de ami mégis tele van mogyoróval és kakaóval. A csokoládé és más kakaós készítmények ebben az időben ugyanis csak egy egészen szűk réteg számára voltak elérhetők. Pietro egészen a kísérletezés megszállotja lett, a feleségét még az éjszaka kellős közepén is képes volt felébreszteni, hogy megkóstoltassa vele az újabb és újabb keverékeket. Kitartása és kísérletezőkedve meghozta gyümölcsét, az aprócska cukrászattból kinőtt óriásvállalat éves forgalma ma már 8 milliárd euróra rúg.

Pietro Ferrero otthona, Piedmont régió, már addig is messze földön híres volt Gianduja nevezetű mogyorós csokoládékrémjéről, ám azt csak a leggazdagabbak engedhették meg maguknak. A cukrász ezen akart változtatni. Az első, 1946-os prototípus még nem volt kenhető, a ma ismert mogyorókrémre még éveket kellett várni.

A ’Supercrema’ végül, éppen kenhetősége miatt, hatalmas siker lett. Azáltal, hogy kenyérre is lehetett kenni a krémet, nem csak tovább tartott, de olyan emberek is ettek belőle, akik amúgy nem igazán fogyasztottak önmagában csokoládét.

A Nutella név és a jellegzetes üvegcse pedig már Pietro fiának, Michele-nek a nevéhez fűződik. Az üveg formájával és praktikus műanyag kupakjával egyszerre ötvözte a hagyományokat és a modernizációt. Ezzel a csokoládés krém meg is kezdhette hódító hadjáratát Olaszországon kívül is, hogy aztán 1964-ben egész Európa megismerhesse a nevét.

A Nutella név maga a ’nut’-mogyoró szóból, illetve az olasz ’–ella’ kicsinyítőképzőből ered.

A finom csokikrémet azóta összesen 11 gyárban állítják elő világszerte, a Ferrero Rocher cég pedig az egész világ mogyorótermésének 25%-át vásárolja fel a krémek készítéséhez. Éppen ez a mogyorótartalom az egyik fő oka, ami miatt mindenki szívesen fogyasztja, azt gondolják ugyanis, hogy a csokikrém ettől máris nagyon egészséges. Erre a Nutella marketing-kampánya is erősen rájátszik, amikor a csokoládés krémet egészséges reggeli-opcióként tálalja. Pedig valójában a mogyorós krém 57%-a cukrot, 32%-a pedig zsírt tartalmaz.

Ez azonban egészen biztos, hogy senkinek nem fogja a kedvét szegni, és ugyanolyan boldogan fogjuk rákenni az ínycsiklandó olasz luxusterméket a reggeli kalácsra, ahogy eddig is tettük.

(BBC, kép:hilal-me.com )