Jump to content

Fekete péntek, magyar kiadásban

2016. 11. 27. 22:15

A magyar vásárlók kifejezetten "akcióvadászok", még ha megengedhetik maguknak, akkor is inkább akciós termékeket vesznek; 72 százalékuk már hallott a Black Friday-ről, a fekete péntekről, és egyre többen élnek is a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetén kínált akciókkal.

A Millward Brown piackutató idei reprezentatív felmérése több érdekességre is rávilágított a Fekete Péntekkel kapcsolatban. A Media Markt és az NRC Marketingkutató felmérése szerint az idén a tavalyinál többen tervezik az akciós vásárlást, átlagosan 27 ezer forintot szánnak erre.

A Black Friday csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek - idén november 25-e - elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban; ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők.

A kutatás szerint a vásárlók még kevésbé az ünnepekre készülnek. A vásárlást tervezők 56 százaléka magának szeretne egy-egy műszaki cikket. A vásárlást valószínűsítők 53 százaléka 20 000 forint alatti vásárlást tart elképzelhetőnek.

Magyarországon elsőként az Extreme Digital hirdetett meg Black Friday-t 2014-ben, azóta azonban szinte minden nagyobb üzletlánc megszervezi a saját akciós napját november közepe és vége tájékán, de rengeteg kisebb online és hagyományos üzlet is készül akciókkal. A cég az akciós napon mintegy 1,5 millió látogatóra számít. Az Extreme Digital tavaly bruttó 498 millió forintnyi kedvezményt osztott ki a vállalat a vásárlók között, és összesen 80 ezer terméket értékesített. A tavalyi Black Friday-en átlagosan 35-40 ezer forintot költött egy vásárló - közölték.

A vállalat egyúttal figyelmeztetett arra, hogy a Kaspersky Lab internetbiztonsági vállalat kutatása szerint a Black Friday-jel kezdődő karácsonyi szezonban 9 százalékkal megnő a felhasználók bankkártya adatainak ellopását célzó adathalász támadások száma is. A cég közölte, hogy a teljes - a hagyományos üzleteket is tartalmazó - kereskedelmi piac forgalmának 4,1 százalékát teszi ki az internetes értékesítés Magyarországon, ami a nyugat-európai országokétól elmarad, a régióban azonban átlagos eredménynek számít.

Összességében az online vásárlás hazai népszerűsége és elterjedtsége megfelel az európai átlagnak, egyedül az éves online költésben maradnak el a magyar vásárlók az EU-s átlagtól: az unió tagországaiban élők egy év alatt átlagosan 1540 euró (közel 480 ezer forint) értékben rendeltek online árucikkeket, míg a magyarok átlagos online költése 435 euró (134 ezer forint). Az idei évre a magyar online piaci értékesítések 15-20 százalékos növekedést prognosztizálja a társaság.

(Forrás: marmalade.hu;MTI | Fotó: pexels.com)