Jump to content

Elég a boszizásból!

2014. 04. 07. 12:20

Kampány indult az USA-ban a „bossy” kifejezés ellen, mondván, azt többször használják nőkre, mint férfiakra, így csökkentve a szebbik nem képviselőinek vezetői ambícióit.

Megelégelte a „bossy” kifejezést Sheryl Sandberg, a Facebook ügyvezető igazgatója, aki régóta küzd azért, hogy minél több nő juthasson vezető beosztásba a versenyszektorban. Szerinte a „bossy” jelzővel egyre többször megbélyegzik a vezető pozícióba került vagy oda igyekvő fiatal, határozott hölgyeket, zsarnokoskodó személyként beállítva őket. „ Ha egy fiatal férfi utasításokat oszt, azt vezetőnek hívják, ha viszont ugyanezt egy fiatal nő teszi, akkor azt kockáztatja, hogy attól fogva „bossy”-nak kezdik szólítani” – fakadt ki Sandberg, aki szerint e jelző elég arra, hogy a szebbik nem képviselői elveszítsék önbizalmukat, egyúttal a vágyukat arra, hogy vezetővé váljanak.

Ezért neme ismert személyiségeivel – többek között Condoleezza Rice egykori amerikai külügyminiszterrel, Beyonce-val és Victoria Beckhammel – elindította a Ban Bossy! – magyarul: Tiltsuk meg a „bossy”-zást! – kampányt. A kifejezés negatív kicsengését különösen a magyar nyelv adja vissza jól, hiszen erősen hajaz a „boszi”-ra (a boszorkány angolul: witch).

Mások ugyanakkor megalapozatlannak tartják Sandberg kifakadását. Egyik ellenzője éppen az a Cathy Young, aki liberális feministának vallja magát, ám a kampányt egy nem létező problémára adott rossz megoldási javaslatnak tartja. Szerinte ugyanis, ha beüti a „bossy” kifejezés különböző változatait a Google keresőjébe, akkor az erősebbik nem képviselőire több, egészen pontosan 553 508 találat jön fel, mint a nőkre (419 300).

Ezzel szemben ugyanott a Georgia State University harmadéves PhD hallgatója, Nic Subtirelu milliónyi említést talált, ráadásul Young-gal ellentétes, Sandberget alátámasztó következtetésre jutott: másfélszer gyakoribb a bossy kifejezés nőkre, mint férfiakra. S ha az arányokat és a mennyiséget illetően voltak is eltérések, a duó által kutatott kifejezésekre rákeresve a marmalade.hu újságírója is a Subtirelu-Sandberg pároséhoz közeli eredményt kapott.

Subtirelu egyébként a Google-nál tudományosabb módszerekkel – például az angolt hivatalos nyelvként használó 20 országban működő 1,8 millió honlapon előforduló 1,9 milliárd szóból álló Corpus of Global Web-Based English használatával – szintén azt állapította meg, hogy a nőkre többször használják a bossy-t, mint a férfiakra.

Ám valószínűleg még rengeteg kifejezést lehet találni a szexista ideológia alátámasztására, éppúgy, mint annak cáfolatára. Ezért a magunk részéről az érdekességnél nagyobb jelentőséget nem tulajdonítanánk Sheryl Sandberg kampányának.

(Fotó: fergusonvalues.com)