Jump to content

Téli sportok egy kicsit másképp

2014. 02. 20. 08:00

Az idei tél nem ajándékozott meg bennünket sok hóval. Hiába reménykedtünk, kértünk karácsonyra sícipőt, takarítottuk le a pókhálót a garázsban tárolt szánkóról és gyűjtöttük az ötleteket egyedi hóemberek elkészítéséhez, egyelőre várat magára az igazi tél.

Sportolni a hagyományos téli sportok időleges nélkülözése mellett is lehet. Induljunk el Hévízre, ahelyett hogy ábrándozunk a havas tájról. Nem, nem a fürdőt ajánlom. Sokkal inkább egy bevállalós téli vízitúrát. Az ismert tó vizét levezető Hévízi-patak ugyanis sosem fagy be. Igazán különleges élmény a 20°C feletti, gőzölgő vízben evezni a virágzó vízi liliomok és tündérrózsák között. A sekély patak hőmérséklete ugyan csökken, s az evezést több helyen zsilipek is nehezítik, de nem gátolják a zavartalan túrát. A 12-13 km-es szakaszon talányosnak kell lennünk, amikor az alacsonyabb vízállású szakaszokra érkezünk, bürü (kis híd) alatt, adott esetben szinte fekve kell áthaladnunk vagy a patakba nyúló ágakat kerülgetjük, esetleg átemeléseket szükséges alkalmaznunk. Kalandos utunkat kísérik madarak, felbukkanhat megszomjazó őz, róka, s ha szerencsénk van, még hattyú is úszhat mellettünk.

Téli vízitúra ajánlat következik ismét, ám ezúttal a – befagyott - vízen sétálhatunk. Egyetlen hely van Magyarországon, ahol kellő hideg esetén csodálatos jégtúra élményében lehet részünk: a Tisza tavi ártéri sétatúra. A túravezető által kísért Poroszlóról induló hangulatos, 12-15 km-es kirándulás betekintést enged a nyáron megközelíthetetlen területek világába, egy kör a tavon, nádason, erdőn halad keresztül. A jég, mintha egy óriási akváriumot fedne, közben körülöttünk a téli madarak, idilli a látvány. Aggodalomra nincs ok, mert a vízállás alacsony és a túrát kizárólag biztonságos jégvastagság esetén indítják.

A vízről térjünk át a szárazföldre. A téli teljesítménytúrázás sosem megy ki a divatból. Kell hozzá elszántság, hidegtűrő képesség és egy jó bakancs. Nincs hétvége a Mecsektől a Mátráig, a Gerecsétől a Budai hegységig napi 5-10 túra nélkül. A gyűjtőfüzet és itiner alapján különböző távok teljesítésére van lehetőség, a lelkes szervezők sokéves tapasztalattal állítják össze az útvonalakat, 4-6 kilométerenként ellenőrző pontokkal, segítve ezzel a túrázókat. Miért éppen túra? Mert kimozdít a városi nyüzsgésből, határterhelés a táv vagy a meredek emelkedőkön haladó útvonal, az erdő növény- és állatvilága karnyújtásnyira és a végén még forró tea is vár a célban.

Forrás, képek: kajakonbalaton.hu, vizitura.hu, itthonatiszatonal.blog.hu, tourinform.hu