Jump to content

Az írás több éves projektje

2016. 03. 08. 18:00

Az iskola előtt álló gyerekeken nagy a nyomás. Az óvoda utolsó éve már arról szól, hogy játékos keretek között, de az iskolára készítsék fel az óvópedagógusok a hamarosan iskolába kiröppenő gyermekeket.

Az írni tudó gyermekek és felnőttek számára egyértelmű, hogy hazánkban a balról jobbra haladó, álló írás honosodott meg. Habár ezt tanítják és tanulják a gyerekek, később bele viszi mindenki saját személyiségét, egyéni írásjegyét. Az írás előkészítésének lépései már otthon, de még inkább az óvodában elkezdődik, hiszen a gyöngyfűzés, a gyurmázás és más játékok az ujjak összehangolását, finommozgását segítik, fejlesztik. A rajzolás, a színezés nem csak kikapcsolódás és az önkifejezés formája a gyerekek számára, hanem a finommotorikát is fejleszti. A rajzolás az írás alapja. Már azzal sokat segítünk gyermekünknek, ha arra kérjük meg, hogy az aprócska játékokat rakosgassák át egyik dobozból a másikba. Arra is meg lehet kérni az ovis korú gyerekeket, hogy a baloldalon lévő dobozból rakják át azokat a jobb oldali dobozba, így tudat alatt is beléjük rögzül az írás iránya is.

Még ha játékosan is kezdjük el a gyermek kezeit az írásra felkészíteni, magát az írás tanulását nem érdemes korán, vagyis az oviban erőszakolni a gyermekre, ugyanis bármennyire iskolaérett egy kisgyermek, keze még egyáltalán nem biztos, hogy írásra kész. Ez azt jelenti, hogy a grafomotorikus mozgáshoz szükséges mozgás még nem teljesen stabil és precíz, amelynek anatómiai háttere az, hogy a gyermek kéztőcsontja még fejlődésben van. Minden gyermek más ütemben fejlődik, így a csontok is, de nagyjából 7-8 éves korra fejlődnek ki a kéztőcsontok.

Már óvodában, de még inkább az általános iskola első évében megkezdődnek az írást előkészítő gyakorlatok, amelyek azonban teljes mértékben az óvodában megszerzett finommotorikára épülnek. Habár már első évben megtanulnak a gyermekek írni, de maga az olvasható, gyorsabb tempójú írásnak az alsó tagozat utolsó évére kell kialakulnia.

Az óvodában kell a szakembereknek arra figyelni, hogy nehogy a rossz ceruzafogás rögzüljön a gyermekben. Az iskolában is lehetőség van a javításra éppen azért, hogy ne a rosszat jegyezze meg és sajátítsa el a gyermek. A tanítónak segíteni kell a gyermeket, ilyenkor akár még a radír is előkerülhet a köpenyzsebből. A rosszul leírt betűt eltüntetve az új, jó betű kerülhet a helyére. Nagyon fontos pedagógiai szempont, hogy az iskolában ne vegyék el a gyermek kedvét az írástól. Ma már a beiskolázás előtt külön kérik a tanítók a három- és hatszögletű íróeszközöket. Nem véletlenül, hiszen ezzel könnyebb az írás az amúgy is a betűvetés rejtelmeivel akkor ismerkedő kicsiknek. Az ilyen kialakítású ceruzák jobban alátámasztják a gyermekek ujjait, emellett vannak az íróeszközre ráhúzható olyan kiegészítők, amelyek megkönnyítik a helyes ceruzafogást, kevésbé fáradnak el az apró ujjacskák.

Ma már egyáltalán nem szokatják át a pedagógusok a bal kezes gyerekeket a jobb kéz használatára. Ezekre a gyermekekre jellemző, hogy a füzetet, a lapot kicsit elfordítják, mert csak így látják azt, hogy mit írnak. Az igazán empatikus tanító az ültetés során is figyelemmel van a balkezes gyerekekre, ugyanis nem mindegy, hogy a fény hogyan éri az írófelületet.

(Forrás: aboutcatholicschools.files.wordpress.com/kép)