Jump to content

Konfliktus az iskolában

2015. 09. 02. 12:00

Kamaszkorban válik egyre ismertebbé az az állapot, amikor a gyermek rosszban van olykor az egész világgal. Ha nem is az egész életével és körülötte mindenkivel gyűlik meg a baja, de az iskolában szinte biztos. Hiszen az a közeg az, amelyben tíz hónapon át minden hétköznapját kénytelen eltölteni.

Érthető tehát, ha előfordulnak iskolai konfliktusok a gyerekek életében. A diáknak lehet nézeteltérése tanárával, de összekülönbözhet két diák is, vagy akár diákok csoportja nem ért szót egymással. Ha megoldhatatlannak, igazságtalannak vélt sérelmek bukkannak felszínre, akkor az ilyen helyzetbe a szülő és a tanár is bekerülhet. Iskolai szinten egy akár sokszereplős konfliktushelyzet is kialakulhat (pl. tanár – diák – szülő – fenntartó szintű).

Az egyik legáltalánosabban előforduló konfliktushelyzet tanár és diákja között alakul ki. Az állandó szabályok követése és azok betartása nagy kihívás a gyerekek számára. A diákok úgy érzik, hogy az iskolai életben elvárt magatartási formákat a tanárok találják ki. Ebben a helyzetben a tanuló, ha nem is alárendelt helyzetben van a tanárral szemben, de mindenképp függ tőle. A tanár be akarja tartatni a szabályokat és ebből ered általában a konfliktus is. Gyakori az óra megzavarása, amely alig függ a gyermekek korától, azonban eltérést mutat az osztály képzési programjától (pl. szakiskola és gimnáziumi osztályok tanulói között). Adatok tanulmányozásából kiderült, hogy az átlagos eredménynél néhány tizeddel gyengébb tanulók kerülnek a legtöbbször konfliktusba, és legtöbb esetben a tanár kigúnyolása miatt alakul ki vészhelyzet. Vagyis az iskolában meglévő hierarchia kihat a diák és a tanár viszonyára.

A diákok közötti konfliktus általában olyan gyors lefolyású esemény, hogy azt az érintettek nem is érzékelik konfliktusként, vagy hamar túllendülnek ezen az állapoton. Mindennapjaik része, hogy belekeverednek helyzetekbe, amelyekbe olykor gúnyolódás, veszekedés is vegyül, de ezt maguk a diákok természetesnek veszik. Súlyosabb, testi sértésig elfajuló, vagy lelki terroron alapuló konfliktus ritkán alakul ki diák és diák között, de azok általában nagyobb hanggal is járnak egy iskola életében. A diákok közötti konfliktus kialakulhat verekedés, kigúnyolás, kisebbek és/vagy gyengébben ugratása, lopás, kiközösítés és a kisebb és/vagy gyengébb csicskáztatása miatt. Az erre adott válaszreakciók is többfélék lehetnek, például behódolás, dac, félelem, lázadás, ellenállás, autoagresszió.

A legtöbb konfliktus magától lerendeződik, de elkél néha a szülői kontroll és nem árt a tanárokkal és az iskolával is szorosan együttműködni.

(Kép forrása: florala.net)