Jump to content

Tanulási zavar, amely mindenkit korlátoz

2017. 11. 04. 17:00

A tudatos szülő már akkor beszél gyermekéhez, amikor még a pocakban növekszik a baba. Ahogy meglátja a napvilágot, úgy igyekszünk megfelelő ingereket biztosítani számára, hogy megfelelően fejlődjön értelme és mozgása is.

Igyekszünk a lehető legjobb szülő lenni, ezért már a pici babánkkal sokat foglalkozunk, olvasunk neki, mondókázunk, fejlesztő játékokat vásárolunk. Mindent azért teszünk, hogy majd ha eljön az ideje, hogy iskolába menjen, akkor jól vegye az akadályokat. Sőt mi több a jó tanulmányi eredmény elérése esélyt jelenthet a további felsőbb fokú tanulmányokra, amely megalapozhatja a jó életet. Ez az álma minden szülőnek, de vannak, akiknek az álom szertefoszlani látszik akkor, amikor kiderül, hogy gyermeke számára nehézséget jelent az írás, az olvasás vagy a számolás. Márpedig sok gyermek küzd ilyen problémákkal, és a gyerkőc baja egyben a szülők problémája is.

Hamar kiderül, hogy egy kisdiák számára gondot jelent írni, olvasni vagy számolni. A szülők erre automatikusan úgy reagálnak, hogy nyüstölni kezdik a gyermeket. Leülnek közösen tanulni, és a tananyagot újból átveszik, küzdenek. Ők azok, akik nem tudják, hogy ettől a tanulási zavarral küzdő gyermekük nem fog fejlődést produkálni. Esetükben valamilyen részképesség gyengesége miatt nem tudnak úgy teljesíteni, mint más gyerekek.

Nagy feladat az óvodából kilépő gyerekek számára az írás, az olvasás és a számolás elsajátítása, hiszen olyan tevékenységekről van szó, amelyek többféle agyi funkció együttes közreműködésével, és több képesség használatával valósul meg. Ha minden zavartalanul működik, akkor tanul meg olvasni, írni és számolni a gyerkőc. A részképességek zavarának jelenlétével azonban ez nem kivitelezhető. Amíg a problémás területet nem fejlesztik, addig semmi sem fog úgy működni, mint ahogyan kellene. Ebben az esetben a gyakorlás semmit, de semmit nem ér. Sőt mi több, a folytonos gyakorlással csak azt erősítjük a gyerkőcben, amit nem tud. Ez nagyon negatív hatással van mindenkire. A gyermek állandóan saját hibáival szembesül, mindig kudarcba fullad a tanulás, és fokozatosan romboljuk az önértékelését. Ha pedig így lesz, akkor a tanulás frusztráló lesz.

A részképességek zavara azt is jelenti, hogy az agy igyekszik ügyeskedni, vagyis kompenzál. Ez nem kis munkát jelent az olyan diáknak, aki valamilyen zavarral küzd. Sokkal jobban oda kell figyelnie, és ez nagyon kimerítő tud lenni. Általánosságban elmondható, hogy azok a gyerekek, akik valamilyen részképesség-gyengeséggel bírnak, jóval kevesebb ideig képesek koncentrálni, és a legtöbb feladat megoldásához is több időre van szükségük.

Az iskola a gyerekek munkahelye, ahol tényleg komoly terhelés vár rájuk. Ne bagatellizáljuk el azt, ami az intézmények falai között zajlanak, ugyanis megterhelő a normál ütemben haladó diákoknak is, de még nehezebb azokak, akik részképesség zavarral küzdenek. Nagyon nehéz egy szülőnek elfogadni azt, hogy gyermeke tanulmányi eredménye gyengébb, mint társaié, mégsem szabad előhozakodni a teljesítménnyel. Sőt erősítsük benne azokat a pozitív tulajdonságokat, amikkel rendelkezik. Fő feladatunk az, hogy biztosítsuk szeretetünkről, töltsünk együtt minél több minőségi időt. Motiváljuk sportolásra, hagyjuk, hogy hódolhasson hobbijának.

(Forrás: marmalade.hu | understood.org, university.careers360.com, oaklandneuropsych.com/képek)