Jump to content

A mi időnkben és az új generációk

2017. 10. 30. 19:00

Arról beszélünk, hogy a mai fiatalok nem olyanok, mint a mi voltunk gyermekként. Mi időnk?! A mi időnk kifejezés már a múltat jelzi, a most fenővő már az Z nemzedék, akik sokat tehetnek a jövőért.

Sokszor hallhatunk az Y generációról, viszont leginkább csak azt sejtjük, hogy a generációk közötti különbséget jelölik az ábécé utolsó betűivel. Pedig létezik X, Y, Z és más generáció is, amellyel a vásárlók közötti generációs különbséget jelölik. Egy-egy generáció tagjai ugyanis eléggé egyformán látják a világot és értékrendjük is nagy hasonlóságot mutat. A generációelmélet szerint egy átlagos ember életében négy generációváltás történik meg. Minden egyes új generáció mást képvisel és máshogy is cselekszik, mert változnak az értékek is.

A ma még élő generációt alkotják a veteránok, akik 1920 és 1939 között születtek. A Baby Boom generációjába az 1940-59 szülöttei tartoznak, ők a próféták. X generációnak, vagy nomádoknak is nevezik az 1960-79 között világrajötteket. Akik 1980 és 1995 között látták meg a napvilágot az Y generációba tartoznak, és ők a hősök. Az új generációt azok a fiatalok alkotják, akik 1996 és 2007 között születtek, és ők a művészek, de nevezik még Z generációnak is. Akik 2007 utána születtek, ők pedig az alfák.

Nem mindenki ért egyet ezzel a felosztással, azonban ma már mindenki ismeri és használja is a megkülönböztetett generációk elnevezését. A még ma is élő első két generáció tagjainak életébe nem gyűrűzött be a technika. Az áttörés az X generáció nemzedékét már érinti, ugyanis a gyors technikai fejlődés beférkőzött a hétköznapi életbe is. A mai X generáció tagjai az Y generációba utolsó éveibe tartozó fiataloknak, a Z generációnak és akár az alfák egy részének szülei.

Az X generáció tagjai nem a digitális világba születtek bele, hanem az csak sokkal később vált életük részévé. Gyermekként nem találkoztak a mai kor technikai vívmányaival, hanem fokozatosan lopakodott be tudatukba, mindennapjaikba. Ismerkedniük kellett az újdonságokkal, majd később már aktív használóvá is váltak. Az X generációra még tudja, hogy milyen az élet technika nélkül, és azt is, hogy milyen azok használatával. Ezzel szemben az Y generáció számára a számítógép már nem egy új és futurisztikus technika, hiszen annak ismeretével együtt nőttek fel, ennek köszönhetően elég gyakorlatiasok. Az Y generáció tagjai tudják, hogy szüleiknek egészen más lehetőségeik voltak, mint most nekik, és nem is akarnak olyan életet. Ez a nemzedék marketing szempontjából úgy fogyaszt, mint a felnőttek, azonban a termelés nem az erősségük. Ott az eltartás érvényesül, vagyis, mint a gyerekek, úgy élnek.

A Z generáció és az alfák már merőben különböznek az előző generációktól. Beleszülettek a technikába, életük része és annál is több. Az élet elképzelhetetlen mindenféle kütyü nélkül. Ahhoz vannak szokva, hogy az információk villámgyorsan száguldanak, adják és megkapják. Őket sokkal nehezebb lekötni abban a tanítási rendszerben, amivel régóta dolgozunk. Nehezebb dolguk van a pedagógusoknak is ezzel a generációval. Nemcsak az információ gyorsasága miatt, hanem nagyobb mennyiségű információval is rendelkeznek a világról és máshogy kezelik a azokat.

(Forrás: marmalade.hu | brandfromwithin.com, inhancetechnology.com, blog.fluidui.com/képek)