Jump to content

Kell a gyerekeknek a zene

2017. 08. 21. 19:00

Hamarosan megint indul a mókuskerék a gyerekeknek is. Aki már iskolás, hamarosan újból az iskola padjaiban találja magát. Aki idén kezdi, annak még minden új, tele lelkesedéssel. Az iskola mellett sok gyermekre vár más tevékenység is.

Nemcsak a szülők vágya, hogy a gyerkőc sportoljon, vagy valamilyen építő jellegű, iskola utáni tevékenységbe kezdjen bele. Habár ezekre mind plusz időt és energiát kell áldozni, de csak így derülhet ki, hogy a gyermek miben találja meg boldogságát. Ha egy sportot, a táncot, a hangszeren való játékot szereti a gyerkőc, azzal feszültséget oldhat, és az iskolából kiszakadva megtalálhatja önmagát a tevékenységben.

Nagyon sok szülő gyerekkorában a sportolásban teljesedett ki, míg mások a zenében, a hangszeren való játékban. Mindkét oldalon álló szülők vágya lehet, hogy a gyermekük tanuljon valamilyen hangszeren. Ha volt/van zenei múltja a szülőknek, akkor azért, ha nincs, akkor pedig azért. Rajtuk kívül azonban a szakemberek is támogatják a szülők olyan jellegű ötletét, amely arra irányul, hogy gyermekeiket motiválják a zenei jártasságra.

Hamarosan kezdődik az iskola, és azzal együtt elkezdődik a más elfoglaltságokban való aktív részvétel is. Ha még tanakodtok, hogy mihez kezdjen a gyermek magával szabadidejében, mivel lehetne többet adni életéhez, akkor gondolkodjatok el a hangszereken. Amennyiben a gyerkőc is társ abban, hogy valamilyen hangszeren tanuljon játszani, csak nyertek.

Az agy egyes funkcióinak fejlesztésében nagy szerepe van a zenének. Egy hangszer megszólaltatása olyan összetett folyamat, amely igényli az ember figyelmét, motoros képességeit, emlékezetét. A legtöbb gyerkőc szereti a zenét, még akkor is, ha nincs különösebben jó hallása és hangja. Kísérletekkel igazolták azt, hogy a muzikalitás és a jó olvasáskészség összefügg. A rendszeres gyakorlás a hangszeren hasonló mechanizmusú, mint az olvasás. Vagyis a hangszeren való játékkal nemcsak a zenei képzés fokozható, de az olvasás minőségén is lehet javítani.

Ma már a zenét oviban is tanulhatják a gyerekek játékos módon, és vizsgálatok is bizonyították, hogy a gyerekek korai zenetanulásának kimondottan jótékony hatásai vannak. Fejleszthető a kommunikációs készség, ráadásul a zenei képzésben részesülő kisgyermekek sokkal többet mosolyognak, mint sírnak. Sőt, ha sírásra van okuk, akkor is könnyebb őket megnyugtatni.

Az agykutatás szakemberei azt is felfedezték, hogy az a gyerkőc, aki korán a húrok közé csapott, megfújta, vagy bármilyen más módon megszólaltatta hangszerét, azoknál az agy fehérállománya is megnövekedett. A rendszeres hangszeres gyakorlás erősíti azt az agyi területet, amely a motoros funkciókért felelős. Már egy néhány perces gyakorlás a hangszeren azt eredményezi, hogy növeli a vér agyban történő áramlását, méghozzá a bal agyféltekében. Hangszeren gyakorlás közben az a terület aktiválódik, amely a nyelvtanulás során is.

A zenetanulás azonban azt is segíti, hogy a gyerekek jobban tudjanak összpontosítani, valamint jobban tudják érzelmeiket kontroll alatt tartani. A zenélés kiváló stresszoldó is.

Szükségünk van az információk minél gyorsabb feldolgozására. A hangszeren gyakorlás ezt is fejleszti mind a gyerekeknél, mind pedig a felnőtteknél.

Nemcsak a gyerekekre van jótékony hatással a zenélés, de az önkifejezés és a stresszoldás egyik eszköze lehet felnőttkorban is. Azok az idős emberek, akik fiatalként zenéltek valamilyen hangszeren, agyuk jóval karbantartottabb, mint azoké, akik semmilyen hangszeren nem játszottak.

(Forrás: marmalade.hu | blog.nextdoor.com, bbc.co.uk, solomo.xinmedia.com/képek)