Jump to content

Ne hagyd eluralkodni a káoszt és az idegbajt az iskolakezdés miatt

2017. 08. 09. 19:00

Augusztus hónap elejét éljük. A gyerekek, főleg a kisebb gyermekek számára még olyan távolinak tűnik az iskolakezdés, de a szülők és a nagyobb diákok tudják, hogy elkezdődött a visszaszámlálás.

Bármennyire is hadakoznak a gyerekek a gondolattal, hogy az augusztus hónapot a szeptember, az iskolai év megkezdése kövesse, bizony így van ez minden évben. A nyár a gondtalan pihenésről, játékról, nyaralásról szól, és csak néha vegyül bele valamiféle kis tanulás attól függően, hogy a tanárok mennyi nyári házi feladattal látták el a gyerekeket. Sokan az utolsó napokra halogatják a feladatok megoldását és a kötelezők kiolvasását, mások maguktól, vagy szülői hatásra, de az egész szünetre elosztják teendőiket. Még így is az jellemző a nyári szünetre, hogy házi feladat-mentes időszakban élnek a gyerekek, tovább alhatnak reggelente és nem kell időre kelniük. A szünet mindennapjaiba nem tartozik bele az állandó figyelés, a tanulásra koncentrálás, és nem kell folyton megfelelni. Ahogy megkezdődik a szünet, úgy csökken a gyerekekben az iskola, a tanulás által generált feszültség. Minden véget ér, így a szünet is, ezért érdemes fokozatosan ráhangolni gyerkőceinket arra, hogy hamarosan újból naponta korai ébresztőre kelnek majd, az iskola csengő napjaik részét fogja képezni, és a tanulásra kell koncentrálniuk.

A szünetekben könnyebben elcsúszik az éjszakai lefekvés, így a reggeli ébredés is, ám a nagy szabadság utolsó heteiben már érdemes fokozatosan az egyre korábbi lefekvésre motiválni a gyerekeket. Sőt már akár ahhoz is szokathatjuk gyermekeinket, hogy időre ébresztjük őket. Nem túl korán, de azért ne hagyjuk, hogy tízig aludjanak. Ha az alvást következetesen korábbra hozzuk, akkor ugyanezt kell tenni az étkezéssel is. Ne hagyjuk, hogy a gyerkőc a reggelijét tíz órakor fogyassza el, hiszen az iskolában sem így fog tenni. Az ébresztéssel párhuzamosan a reggeli időpontját is szép fokozatosan lehet korábbra állítani.

Az augusztusnak bizony már arról kell szólnia, hogy naponta néhány percet a tanulásra szánnak a gyerekek. Még nincs késő belefogni a kötelező kiolvasásába. Ha házi feladatok vannak, akkor még időbeosztással napokra szét lehet szabdalni, így nem kell megfeszülni sem a tanulásban. Ha szükséges, segíteni kell gyermekeinknek. Kötelezőolvasmányok tartalmának kijegyzeteléséhez, olvasónapló készítéséhez sokat segít, ha a gyermek át tudja beszélni a szüleivel a könyv tartalmát. Ráadásul ez is közösen eltöltött idő. Ugyanígy részesei lehetünk a házi feladatok megoldásában. Természetesen nem a szülőknek kell megoldaniuk, csak bátorításul, motiválásul jó, ha a háttérben vagyunk.

A tanszereket együtt be lehet szerezni. A tolltartót és minden más tanszerét kiválaszthatja a gyerkőc. Ha olyan eszközei lesznek, amelyek tetszenek neki, nagyobb az öröm iskolába is járni.

Fontos, hogy a szülők és a gyerekek beszélgessenek arról, hogy mi várható az új tanévben. Lesznek-e új tantárgyak? Ha iskolaváltás előtt áll, arról is érdemes beszélgetni. Beszédtéma legyen az is, hogy a következő tanévben mit szeretne elérni a gyerkőc. Sok esetben a szülők igyekeznek a gyerekeket befolyásolni. Hagyjuk, hogy a gyerekek mondják, mit szeretnének elérni, valamint ne ragasszuk rájuk saját félelmeinket.

(Forrás: marmalade.hu | shutterstock.com, summerkids.net, kentucky.kvc.org/képek)