Jump to content

Hatásosak az elrettentő képek és feliratok?!

2017. 04. 26. 17:00

Hazánk élen jár dohányzás terén, a lakosság több mint harminc százaléka dohányos. Leginkább a felnőttek szívják a cigarettát, de a fiatalok körében is nő a káros szenvedély. Ér valamit az elriasztó szöveg és kép a dohánytermékek dobozán?

Minden fiatal és felnőtt tudja, hogy a dohányzás káros az egészségre. Tanulják az iskolában, olvashatnak erről az interneten, vagy akár szembesülhetnek ezzel a ténnyel akkor is, ha már fiatalon kezükbe veszik a cigarettás dobozt. Azokon ugyanis jó néhány éve a dohányzás káros hatásaira felhívó szöveg mellett igen durva és elrettentő fotókat is közölnek. Csak néhány tucat képet lehet arra felhasználni, hogy valamelyest visszatartsa a dohányzókat rossz szokásuktól. A felvételek valódi elrákosodott tüdőről, fogsorról, szájról és szájüregről, a rák végstádiumában lévő betegről vagy holttestről készültek. A kép és a szöveg jól látható a dobozokon, majdcsak a fele felületet betöltik. Természetesen a dobozon más adatokat is fel kell tüntetni, de igazán látványos és riasztó összhatást mutat egy ilyen cigarettásdoboz.

Egy nem dohányzó ember számára ez durva, elriasztó, meghökkentő. Aki ezelőtt sem dohányzott, sőt a cigaretta szagát sem viseli el, az biztos, hogy abban csak erősödni fog a dohányzásellenesség. A kutatók vizsgálták, hogy az elrettentést szolgáló képek és feliratok hogyan hatnak a fiatal korosztályra. Eszerint azt tapasztalták, hogy azok a fiatalok, akik csak alkalmanként szívnak el egy-egy szál cigarettát, sokkal jobban megrettennek a feltüntetett képtől és a felirat is jobban megérinti őket mint azokat, akik napi rendszerességgel dohányoznak. Azok, akik napi szinten élnek ezzel a káros szenvedéllyel, azok igazából tudomásul sem veszik, hogy mi van a dobozon. A kép ráadásul csak a doboz egyik oldalán van feltüntetve, így azt könnyek elrejthetik a szemük elől, csak úgy kell a dobozt elhelyezniük. A szövegekre viszont egyre kevésbé fogékonyak a mai kor gyermekei, így az szinte semmilyen hatással nincs a gyerekekre.

A cigarettázás egyáltalán nem létszükségletünk, és nem magától értetődő tevékenység, ugyanis az látott, tanult viselkedés. Nagyon sokan kezdik el a dohányzást már fiatalon. Az éveken át tartó rossz szokást nem egyszerű elhagyni. Ahogy a dohányzás is tanult viselkedés, úgy a leszokást is tanulni kell. A család, az oktatási intézmény is része a prevenciónak, azonban így is nagyon sok fiatal dönt úgy, hogy már nagyon fiatalon kipróbálja a cigarettát. Megdöbbentő, de már a tizenegy évesek több mint 10%-a kipróbálja milyen érzés cigarettára rágyújtani. Tizenöt éves korukra a dohányzás kipróbálása már 60 százalék felé ugrik.

Az éppen kamaszodó gyermekek keresik útjukat, stílusukat, közegüket. Nehéz időszak ez, és ebben a korban a környezet az, ami a legfőbb kockázati tényezőt jelenti a dohányzás szempontjából. Meghatározó, hogy milyen mintát lát otthon a kamasz és a baráti körében mi a szokás.

A dohánytermékek csomagolásán feltüntetett sokkoló feliratok és képek elsődleges célja az, hogy a fiatalok rá se szokjanak a cigarettára, valamint az, hogy aki egyszer (vagy többször) meg tudott szabadulni káros szenvedélyétől, az ne nyúljon újra a dobozhoz. Egy másik felmérés szerint ezek az elrettentésül szolgáló képek hatással is vannak az emberekre. Ám főleg a durva fotók azok, amelyek láttán elgondolkozik az ember, hogy kell-e ez neki.

(Forrás: marmalade.hu | submag.co.uk, giphy.com, telegraph.co.uk/képek)